søndag 7. juni 2009

Fint for hagen - farlig for hunden!

Bildet er tatt av fotograf Randi Malmedal
Flere bilder kan ses her.


Det er etter hvert blitt mer vanlig og kjøpe kakaobark for bruk i hagen, den hindrer ugress, og skremmer bort iberiasnegler.

Har du hund skal du være forsiktig. Hunder tiltrekkes av lukten og smaken på kakaobark og spiser hunden dette kan det være direkte livsfarlig.

Det som skjer er at hunden blir dehydrert fordi leveren dens ikke klarer å skille ut giftstoffet tebromid, det angriper leveren og fører til alvorlig forgiftning. Hunden Ferrari på Dokka overlevde etter å ha spist kakaobark, takket være at eieren reagerte raskt og fikk hunden til dyrlege, deretter til smådyrsykehus.

Jeg har selv hund og har vurdert å kjøpe bark til en skråning i enden av tomta. Takket være denne historien vet jeg nå at jeg i hvert fall ikke skal kjøpe kakaobark.

3 kommentarer:

Anonym,  7. juni 2009 kl. 12:03  

Og takket være denne artikkelen vet jeg hvilken bark som skal kjøpes. Hold hunden din vekke fra min hage.....

Kan ikke denne artikkelen bli brukt på denne måten også. Fint å få vite om slike ting, men DOG.

Trine R,  8. juni 2009 kl. 00:23  

Hei Kristin!
Takk for at du skriver om dette i bloggen din. Dette har vært en dyrkjøpt erfaring for Ferarri og meg....som heldigvis ser ut til å gå bra.
Jeg har trent forsiktig lydighet med go'gutten i dag og han viser den samme flotte arbeidsgleden som han alltid har gjort.
Det eneste jeg ønsker med å stå frem med denne opplevelsen er at produsentene merker sekkene med en advarsel.

Kristin 8. juni 2009 kl. 07:15  

Jeg synes det er veldig bra at du står frem slik du gjør, slik at alle vi andre også får vite om dette. Jeg kunne ha funnet på å kjøpe dette selv og nå vet jeg at jeg IKKE skal gjøre dette. Takk skal du ha :)
Veldig godt å høre at det går bra med Ferrari!

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP