søndag 7. juni 2009

All sport en risikosport...?

Alvorlig skadd i motocrossulykke. Forsiden på VG og Dagbladet lyser mot meg. Den 20 år gamle mannen som falt av sykkelen under treningsrundene i Vestlandsmesterskapet i Rogaland er fløyet til universitetssykehuset i Rogaland med alvorlige skader. Forhåpentligvis går det bra med mannen. Mesterskapet har deltakere fra Bergen til Jæren og fortsetter som normalt.

Forklaring på hva motocross er kan du lese her.

Sport er farlig!

Selv har vi som noen av dere vet hest, jeg rir ikke selv men min 12 år gamle datter rir. Hun er med i lokale stevner og sprang er det mest morsomme. Sprang kan og være farlig, det er flere som har fått alvorlige skader og noen har omkommet.

Skal jeg nekte henne å ri på grunn av dette? Jeg kan ikke, og jeg vil ikke. "Hest har alltid vært best" for henne, og som hun stortrives på hest, stortrives andre med ball, sykkel eller annet.

Det kan skje ulykker i alle idrettsgrener, og det er like fælt hver gang det skjer. Min teori er at nesten all form for sport er en risikosport. Man "gir alt" i konkurranser og noen ganger går det galt. Heldigvis ender det sjelden med dødsfall, men skader skjer ofte.


Fotball. Motocross. Ridning. Sykling. Håndball. Tennis. Maraton. Kappgang. Svømming. Stuping. Dans. Høydehopp. Boksing. Karate. Og alle andre idrettsgrener.



Finnes det en idrett fri for skader og ulykker?

Bør man tenke over hvilken idrett man lar barn og ungdom få utfolde seg i?

0 kommentarer:

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP