mandag 8. juni 2009

Kontrollert nødlanding i dag, men nå holder det!!

Vi vet at det sjelden skjer flyulykker. Problemet er at når det først skjer så blir katastrofen ofte veldig stor.


Jeg er ganske sikker på at de fleste som tar fly i disse dager har Air France ulykken litt for godt i minne, selv om det nå antakelig er tryggere å fly enn noensinne.

Det letes fortsatt etter de svarte boksene som kan gi svar på hva som skjedde, og hvorfor. Det er funnet vrakrester og noen av de omkomne. Forhåpentligvis finner man flere, det er viktig å ha en grav å gå til. Det hadde i hvert fall vært viktig for meg. Havet blir for stort...


Jeg vil ikke si at jeg er redd for å fly, men før en flytur tenker jeg ofte "det er ikke farlig å fly". Tankene kommer bare, og jeg smiler for meg selv når jeg tenker slik. "Vi kommer i hvert fall alltid ned" tenker jeg, og smiler. Det er jo litt tullete å være engstelig for å fly. Normalt. Nå er det allikevel ikke helt normalt denne uken her, Air France er daglig i nyhetsbildet, alle har fått det med seg.


Hadde jeg vært passasjer på flyet fra Reykjavik til Oslo i ettermiddag hadde jeg antakelig vært litt over normalt nervøs. Uansett hvor kontroll de hadde sagt de hadde over callingen. Vet ikke om det hadde hjulpet i dag.

SAS flyet fikk altså motortrøbbel og måtte nødlande på Flesland. 108 personer var ombord.



Det gikk bra, og det var en kontrollert nødlanding.

Personlig synes jeg det holder med flytrøbbel nå.

5 kommentarer:

Anonym,  8. juni 2009 kl. 18:37  

Kristin, du må skille mellom en "nødlanding" og en "sikkerhetslanding". Ved en nødlanding MÅ flyet ned så fort som mulig. Ved en sikkerhetslanding KAN flyet gjerne fortsette turen, men skal for å være helt på den sikre siden lande på nærmeste flyplass. Flyet på Flesland i dag hadde problemer med en motor, men et fly flyr like godt på den som er igjen. Derfor var dette en sikkerhetslanding og ikke en nødlanding. God tur neste gang du er ute og flyr.

Anonym,  8. juni 2009 kl. 19:52  

Du hører aldri media fortelle om et fly som har sikkerhetslandet. Det er bestandig NØDLANDING, når de forteller om slike ting.

Er det rart man blir litt/mye/kraftig engstlig for å fly??

Anonym,  8. juni 2009 kl. 21:15  

Flyet flyr paa en motor, men da er sikkerhetsmarginen for motorfeil brukt opp, saa aa si at det flyr like godt paa en motor som to er nok ikke helt sant. At man da lander snarest mulig er en selvfoelge. At det er saa sikkert aa fly som det er skyldes at ekstra risiko ikke tas naar det kan unngaaes. Jeg flyr stort sett hver uke i forbindelse med jobb og setter pris paa at sikkerhet prioriteres.

Anonym,  9. juni 2009 kl. 01:26  

Kjære Kristin,

jeg forstår ikke helt hvorfor du gidder å bruke tid på å skrive dette her, hvis det ikke var for at du var redd for å fly. En anonym har i denne bloggen skrevet at dette er en sikkerhetslanding, og det er det all grunn til å anta.

Media hauser opp flyrelaterte saker, og oppnår to ting: De selger fler aviser og de får enda fler til å bli redde for å fly. En sikkerhetslanding er noe pilotene VELGER å gjøre, det er ikke noe man tvinges til. Vi har svært få nødlandinger i luftfart, selv om media ikke viser noen grad av forståelse for dette. Tror ikke VG hadde solgt like mange aviser dagen etter en slik hendelse hvis overskriften var "Pilotene valgte å lande på en annen flyplass". "Nødlanding på Flesland" selger nok betydelig mer. Men journalistene har for det første liten informasjon, og for det andre svært liten faglig kunnskap om emnet.

Det å stanse en motor, og fortsette flygingen med én eller flere gjenværende motor(er), er ikke en nødsituasjon. Det er pilotenes faglige vurdering som ligger til grunn og man har i henhold til selskapets og flyfabrikantens prosedyrer og anbefaliner besluttet å gjøre dette ut fra en totalvurdering av sikkerhet og økonomi. Flyet flyr aldeles utmerket med en motor ute av drift. Hadde det ikke gjort dette, ville flytypen heller ikke vært godjent for flyging. Alle flermotors fly har derfor denne sikkerheten innebygd, og pilotene trener på dette i en svært realistisk flysimulator hver 6. måned.

Det er sjelden stor fare forbundet med slike hendelser, men media gjør dette til en stor sak hver eneste gang. Det irriterer meg mye at så kunnskapsløse journalister skal få påvirke allerede flyredde mennesker så mye. Det er utrolig ødeleggende for bransjen.

Kristin, jeg ber deg merke deg at det i biltrafikken på verdensbasis dør ca 1.2 millioner mennesker hvert år. I kommersiell flytrafikk ligger tallet på 600-800 mennesker. Det er en ekstrem forskjell i risiko. Prøv å tenke på dette. Kanskje allerede i morgen når du skal ut i trafikken?

Med vennlig hilsen
Tore

Kristin 9. juni 2009 kl. 07:16  

Det er vel mest siste ukes hendelser som gjør at jeg tenker litt mer enn vanlig og derfor valgte å blogge om det.
Takk til dere alle for kommentarer :)

Om jeg i utgangspunktet ikke er redd for å fly blir hendelser lik den i går noe som påvirker tankene.
Om det er en sikkerhetslanding eller en nødlanding er "i mitt hode" mer eller mindre det samme. Flyet lander pga problemer.

Jeg er veldig klar over at det er farligere å kjøre bil enn fly.

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP