tirsdag 18. august 2009

En kosebamse til overs...

Jeg kan lese de fleste nyheter uten å la meg påvirke nevneverdig, særlig det meste om krig og elendighet, selvmordsbombere etc. Nyheter om vold mot barn gjør meg fortvilet, spesielt etter at jeg selv ble mor, noe som begynner å bli en del år siden.

Hvordan er det mulig å være slem mot barn? Hva kan et barn ha gjort som er så ille at det gjør det greit å skade eller ta livet av det? Ingenting! Et barn er alltid uskyldig.


Som faren som nå er tiltalt for å ha drept sin egen 13 årige datter. Hun var frekk i kjeften mot sin stemor, hun trakk fram en kniv mot faren (dette var selvfølgelig ikke bra) og faren skulle bare slå henne bevisstløs. Etter 20 slag med skiftenøkkelen var hun død. Han mente det ikke. Jeg tror han så gjerne, men det hjelper ikke. En 13 åring er ofte frekk i kjeften, de trekker kanskje ikke normalt etter kniven, men man dreper dem ikke.


Også har vi søndagsskolelæreren som er tiltalt for drap og voldtekt mot 8 årige Sandra. Drepte Sandra var bestevenninne med søndagsskolelærerens datter. Hun ble funnet i en svart koffert dumpet i en demning i nærheten av der de bor, San Joaquin. Det er ikke kommet fram noe motiv for dette drapet ennå.



Å ta livet av et barn må være den mest avskyelige handling, ingenting er så ille som å ta livet av et barn, uansett hva dette barnet må ha gjort. Frekk i kjeften eller ikke. Alle barn og tenåringer har perioder hvor de tester alt av grenser, noen kan være veldig i opposisjon, noen har ikke gjort noe, noen blir offer for den syke voksne. Den verste av dem alle som ikke klarer å begrense seg selv. Den som skal råtne i fengsel for evig og alltid. Send dem til en øde øy og kast vekk nøkkelen. Bort. Ut.


Det finnes ingen unnskyldning for drap av barn, de er alltid uskyldige...

19 kommentarer:

Anonym,  18. august 2009 kl. 08:52  

Jovisst er det ubegripelig og helt forferdelig tragisk å lese slike historier.
Men synes du ikke det er litt feil å bruke ord som "slem" og "feig" på folk som f.eks. denne Melissa, som åpenbart er til de grader alvorlig psykisk syk?
Jeg mener, en som lurer folk for penger på børsen er vel snarere "slem" og "feig". En barnemorder derimot, er jo rett og slett veldig syk på sinnet.

Kristin 18. august 2009 kl. 08:56  

Du har rett i det, mulig jeg har brukt feil ord når jeg skriver feig, men det var det ordet som datt ned i meg mens jeg skrev. At hun er syk i sinnet er jeg selvfølgelig helt enig i.
Skriver om den litt...

Takk for kommentaren :)

Anonym,  18. august 2009 kl. 08:59  

Jeg tror påstanden om at barn alltid er uskyldige, bør revurderes. En sak jeg aldri har kunnet glemme, er den i Storbritannia med disse 2 guttene som bortførte og drepte en 2åring (han var vel cirka den alderen, om jeg husker rett). Det virker lite uskyldig på meg.
Man kan heller lure på hvordan hjernen er skrudd sammen på en del personer.

Kristin 18. august 2009 kl. 09:02  

Ja, den saken husker jeg faktisk, men den var ganske unik håper jeg.

De aller, aller fleste barn er i hvert fall uskyldige...

Noen ganger kan det virke som hjernen jos enkelte ikke er skrudd sammen i det hele tatt....

Anonym,  18. august 2009 kl. 09:09  

Hei igjen.
Må få legge til at det nok er en naturlig førstereaksjon at man bruker slike ord, for man blir jo ekstra opprørt og fortvilet inni seg når en leser om vold mot barn. (Og så har jeg merket at når jeg ble forelder selv, ble jeg veldig mye mer "touchy" på tragiske nyheter som gjelder barn.)

Samtidig har jeg sett hvor hjelpeløse og fullstendig "borte" psykisk syke voksne kan være. Viktig med forebygging og psykisk helsevern i samfunnet, med andre ord...

Anonym,  18. august 2009 kl. 09:54  

Jeg unnskylder på ingen som helst måte vold mot barn eller voksne, fysiske eller psykiske overgrep er det ingen grunn til å unnskylde. Men døde barn lider ikke. Mye, mye verre er det i mine øyne å mishandle et barn over tid, la dem leve i redsel, ødelegge dem slik at de selv vokser opp til syke mennesker som ødelegger nye barn slik de selv ble "oppdratt", fordi det er det eneste de vet om. Vi er alle preget av vår oppvekst, den kommer vi aldri unna. Om ikke Joseph Fritzl hadde blitt misbrukt som barn, så hadde det kanskje bare vært ved og gammelt skrap i kjelleren hans...

Ms Marcos,  18. august 2009 kl. 10:06  

Hm, jeg syns faktisk det blir for enkelt å avskrive alle barnemordere som per definisjon alvorlig sinnssyke. I så fall ville ingen av dem være strafferettslig tilregnelige...! Tror du virkelig at behandling alene ville være en adekvat samfunnsreaksjon mot f.eks. de to dømte i Baneheia-saken fra noen år tilbake?

Når dét er sagt, er jeg selvsagt fullstendig enig i at det er få ting som er så viktg som psykisk helsevern!

Anonym,  18. august 2009 kl. 10:41  

Journalisten sier at jenta ble voldtatt. Dette stemmer ikke . Hvis man går inn på artikkelen til CBS sier den nettopp at dette ikke var seksuelt og hun kan ikke vente dødsstraff da de ikke praktiserer dødsstraff i California. Snall om dårlig journalistisk arbeid.

Goody! 18. august 2009 kl. 11:26  

Enig Kristin...det finnes lite som er så avskyelig som å ta livet av et barn...annet enn å mishandle ett barn slik at barnet blir pleietrengende resten av livet.
Jeg er selv så heldig at jeg er far til 4 gutter.
Jeg har alltid reagert negativt på nyheter/tragedier der barn har vært involvert, men etter at jeg selv ble far ble denne reaksjonen mangedoblet.
Jeg har flere ganger vurdert å stille som avlastningshjem, støttekontakt eller liknende, men jeg frykter for å føle hat til de aktuelle foreldre i den grad at jeg hadde blitt alterert og ustabil.
Livet er en prøvelse, og vi voksne er av og til en stor del av problemet.
Jeg gremmes.

Kristin 18. august 2009 kl. 11:32  

Jeg gremmes også.

Takk for kommentarer alle sammen :)

Anonym,  18. august 2009 kl. 13:28  

Jeg unnskylder på ingen som helst måte vold mot barn eller voksne, fysiske eller psykiske overgrep er det ingen grunn til å unnskylde. Men døde barn lider ikke. Mye, mye verre er det i mine øyne å mishandle et barn over tid, la dem leve i redsel, ødelegge dem slik at de selv vokser opp til syke mennesker som ødelegger nye barn slik de selv ble "oppdratt", fordi det er det eneste de vet om. Vi er alle preget av vår oppvekst, den kommer vi aldri unna. Om ikke Joseph Fritzl hadde blitt misbrukt som barn, så hadde det kanskje bare vært ved og gammelt skrap i kjelleren hans...

HELT ENIG!

Veldig lett å glemme slikt når man leser slike artikler som gjør oss opprørt og forbanna. Har selv opplevd å lese en slik artikkel og lignende å bare tenkt, hadde jeg fått nevene i den skyldige såå..

MEN! Det er viktig å huske at virkeligheten ikke er svart hvitt. Mennesker er ikke født onde, de påvirkes til det.

Veldig bra blogg innlegg foresten :)

Kristin 18. august 2009 kl. 13:36  

Takker så mye, og bra kommentar fra deg også :))

Anonym,  18. august 2009 kl. 14:46  

jeg syns dette er helt forferdelig drepe et uskyldig barn som ikke kan forsvare seg.barn kan være frekke i munnen ,man kan bli irritert innrømmer selv og ha blitt sint aot og svart tilbake men og ta livet av et barn nei det er horribelt.men det er klart at de som gjør slikt er ikke friske de må få hjelp til og bli ja til og kontrollere seg. jeg bare lurer på hvorfor ikke denne damen har fått hjelp noen må jo ha sett at hun ikke har det bra med seg sjøl.må det gå så langt at noen blir drept før de skjønner at noe er gale oppi hodet til et menneske.dette er en tragedie føler med foreldrene og miste et barn er grusomt.nå må samfunnet ta affære og sørge for at slike mennesker blir tatt under behandling før sånt skjer dette er trist og tragisk.

Anonym,  18. august 2009 kl. 20:17  

HVite MEnnesker skulle ikke fått lov å ha barn.. måten dere oppfostrer dem på...

Anonym,  19. august 2009 kl. 14:01  

Svar til Anonym over:
Hvilken gjennomtenkt og god kommentar du hadde der:-)
Latterlig dum:-)
Du må mangle noe vesentlig i hodet!
Tror ikke du har skjønt noe av det som sto i innlegget, som forøvrig var veldig bra!

.. 19. august 2009 kl. 20:04  

Hvorfor skal vi alltid skylde på at de er psykisk syke og trenger hjelp? Har sett altfor mange tilfeller der det kommer frem til at "gjerningsmannen var utilregnelig i gjerningsøyeblikket" BULLSHIT! Det er fordi de nettopp vet at slike ting kan føre til mildere straff og utnytter dette på det groveste.

Når det gjelder å drepe et barn så syns jeg at det er det verste et mennesket kan gjøre!! Jeg elsker selv barn, og gleder meg til den dagen jeg får min egen familie og mine egne barn, og jeg hadde ALDRI klart å slå eller skade et barn. Uskyldige små skapninger, som er hjelpeløse..herregud! Jeg kjenner at jeg blir forbanna på disse menneskene!! Og hvordan kan en KVINNE gjøre noe så ondskapsfullt, når hun selv har en DATTER?! Hvor er morsinstinktet? Hvor er følelser?

Hadde jeg kunnet gjøre noe med dette så hadde jeg satt henne på isolasjon, i et mørkt rom og minnet henne hver ENESTE dag på hva hun hadde gjort, og spurt hva hun ville syns dersom noen gjorde det mot HENNES datter...og fortsette slikt hverdag...Dødstraff i mine øyner er altfor "lett" straff for denne kvinnen!!

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP