torsdag 6. august 2009

I det tankefulle hjørnet...

Det er rart med det. Sitter her og tenker, tenker på alt og ingenting. Hvorfor og hvordan livet mitt er blitt slik det er blitt. Høres ut som jeg er 90 år og skal skrive biografien om mitt liv, det skal jeg ikke.


Født og oppvokst i en drabantby i Oslo, Tveita var stedet og jeg stortrivdes. Jeg drømte om dyr. Det var uaktuelt, mamma hadde en gang hatt et marsvin som het Trulte, hun ble allergisk. Trulte gjorde at mamma fikk røde øyne og rennende nese.

Fikk til slutt grini meg til et hamster. Bulle het han. Fikk først Skippy, men han brakk beinet på T-banen hjem, tror vi. Eller når han "datt" ut av esken da vi kom hjem. Hamster med brekt bein ville vi ikke ha så vi dro tilbake og hentet Bulle. Han brakk ikke beinet. Nydelig lite dyr med stor nattlig aktivitet i et hjul. Levde knapt 1 år. Det var kjæledyret mitt.

Tilfeldigheter skal ha det til at jeg møter min bedre halvdel på utestedet Fredville i 1993. Han skulle bare tisse. Jeg satt ved et bord med en venninne og hennes veldig nye kjæreste, glante i veggen, glante på han med det lyse håret. Så kjekk. Jeg glante mer. Han ble brydd og sa "Hei". Vi er sammen ennå. Hvor ville jeg vært og hva ville jeg gjort om han ikke skulle tisse akkurat da?

I 1997 blir livet vårt snudd på hodet da vår kjære datter Elise blir født. Aldri har jeg følt meg så rik som da, aldri har jeg følt meg så liten, så mye ansvar, så mye glede. Hun var den nydeligste av alle, hun var vår.


Sammen med mine to nærmeste er nok mamma min viktigste støtte. Hun stiller opp når det er noe, hun lar høre fra seg, hun er interessert. Hun bryr seg om hvordan jeg har det, spør meg når hun merker noe er galt.

Hun sender meldinger og vi treffes så ofte som mulig. Gjerne en shoppingtur på Tveita-senteret med tilhørende rekesmørbrød og kos.

I Sørum har vi funnet det vi kan kalle hjemme. Vi stortrives og har et miljø rundt oss som er godt. Det er stille og trygt. Vi har stallen med alle de herlige personene som "bor" der. Vi er i alle aldre, vi er en gjeng som trives sammen.


Alt har ikke alltid vært og er ikke alltid enkelt. Noen ganger virker livet hardt og brutalt og man forstår ikke hvorfor ting er som de er. Kanskje forstår, men skjønner ikke.
Det er ikke alt som skal skjønnes, det bare er...


Jeg har det bra jeg, veldig bra...det håper jeg du også har....og takk for at du bryr deg!


3 kommentarer:

Anonym,  6. august 2009 kl. 20:15  

Hvor er vi og hvor skal vi? Hvorfor skjedde det meg? Hva er meningen med det? Dette er spørsmål mangle grubler på i løpet av både nattens og dagens timer. Det er en dypere mening ved alt som skjer rundt oss og med oss. Svarene er der, men det er ikke helt enkelt å finne tak i dem. For å finne svarene til disse spørsmålene må du gå inn i deg selv. Grave dypt, dypere enn noengang. Der inne, i dypet av din sjel vil du finne alle svarene. Hvordan jeg vet dette? Jeg er en av dem som søker, har et stykke å gå, men jeg er på vei. "Hvordan kan jeg begynne på denne reisen som vil gi meg svarene?" spør du sikkert. Svaret er enkelt: meditasjon. Det finnes meter på meter med bøker om emnet. Jeg har min egen metode som fungerer for meg; jeg legger meg ned på gulvet/sengen/sofaen med hodetelefoner og lytter til musikk som får meg til å slappe av helt. På vei inn i denne tilstanden ser jeg for meg at jeg flyr blandt skyene og i takt med musikken. Også er jeg der; "senteret" for opplysningene jeg er ute etter. Slik kan jeg ligge i flere timer. Nei, jeg sovner ikke. Men det gjør heller ingenting om du sovner. Skriver også ned tankene mine i form av dikt og sangtekster, det letter på trykket og bringer ofte svar.

Huff, dette ble en fryktelig lang kommentar. Beklager.

Hilsen ex-HauC'' ansatt.

PS: Beklager, jeg kommer ikke til røpe min sanne identitet. Jeg vil derimot svare ærlig om du gjetter riktig eller galt.

Kristin 7. august 2009 kl. 08:33  

Takk for hyggelig og lang kommentar, det gjør ingenting at du skriver mye, jeg setter pris på det. Du skriver bra og det virker som du har mange gode timer med meditasjon. Skjønner litt hva du mener selv om jeg aldri har prøvd meditasjon selv.
Mine tanker om alt og ingenting kommer gjerne når jeg ligger ute i sola og slapper av, lukker øynene, kjenner varmen, slapper av...

Du trenger ikke røpe hvem du er om du ikke ønsker det, jeg har mine tanker men lar det bli med det foreløpig :))

Ha en fortsatt fin dag, og nyt helgen!

Anonym,  8. august 2009 kl. 02:53  

Meditasjon handler om å passere de støyende tankene. Tankene kommer aldri inn i det virkelige dypet av sjelen. Hemmeligheten bak meditasjon er å få tankene til å stilne slik at du hører hva sjelen prøver å fortelle deg. Det er ikke lett til å begynne med. Det er som å lytte til en hviskende stemme mens du står ved siden av en 747 mens motorene går for fullt. Man må filtrere bort støyen for å høre hviskingen.

Hilsen ex-HauC** ansatt

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP