torsdag 20. august 2009

Det første en mester gjør, er å lære...

...er atter et ordtak hentet på nettstedet wikiquote. Flere kan leses her.

Noen sa en gang til meg at "bare vent, når unga begynner på skolen flyr tida fort, før du vet ordet av det er det konfirmasjon og bryllup, og du er blitt bestemor". Jeg smilte litt mens jeg tenkte at "tja, så stor forskjell blir det vel ikke". Hvor feil kan man egentlig ta? Etter at første skoledag var forbi har det gått slag i slag. Det er aktiviteter etter skoletid, det er lekser, det er ting som skjer. Tida går fort. Utrolig fort.


Synes ikke det er lenge siden min håpefulle datter var fersk skolejente. Jeg tar selvfølgelig helt feil, for det er faktisk blitt noen år, hun er 7. klassing i år. Eldst på skolen. DE eldste liksom. Tøft! Neste år er det ungdomsskole, og de er yngst på skolen igjen. De får nyte dette siste året på barneskolen, som de eldste.


Med rosa bukse og rosa genser. Det lange, lyse håret hadde vært flettet om natten slik at hun fikk bølger i det, ny rosa sekk. Mye rosa, rosa var fint. Spent. Veldig spent. Hadde allerede blitt kjent med noen hun sikkert kom i klasse med, hadde gått på all-idretten på skolen. Var dagmammaen hennes som ledet det. Nå skulle det bli slutt på "fisken kommer", nå skulle bøkene fram. Men det ble mye lek det første året. En myk start. Hun var blitt stor jente, følte seg stor. Nesa litt opp i været, på vei til en ny epoke i livet.


Jeg husker min egen aller første skoledag. Hadde gått i barnehagen og var blitt god venninne med ei jente i nabo`blokka. Vi måtte komme i samme klasse. Står i skolegården. Alle blir ropt opp, en etter en. "Tenk om de glemmer å rope opp meg"?
Vi kom ikke i samme klasse. En tragedie var skjedd, den første skoledagen, den første tragedien. Snille og tøffe mødre sørget for at vi kom i samme klasse. Dagen var reddet. Sitter ved pulten. Gutten som jeg pleier å sitte på verandaen og lese Donald-blader med sitter i samme klasserom. Kjenner han. Trygt. Mamma har glemt kameraet, eller har ikke kamera. Moren til gutten tar bilde av meg også. Jeg smiler ved pulten. Er blitt stor jente. Føler meg stor.


Vi husker vel alle glimt fra vår første skoledag. Det er en utrolig spennende dag, mange tanker og mange forventninger.
Legg gjerne inn en kommentar om hva du husker aller best fra din første skoledag :)

2 kommentarer:

Anonym,  21. august 2009 kl. 17:44  

Min første skoledag var alt annet enn en positiv opplevelse for å si det mildt.
Det var i 1979 i Melhus i Sør-Trøndelag, med litt regn i luften.
Det var den dagen mobbingen startet og det stoppet ikke før jeg flyttet sørover fra Finnmark i 1997. Barne- og ungdomskolen var aldri en positiv opplevelse for meg.

Hilsen ex-HauC** ansatt.

Kristin 21. august 2009 kl. 23:55  

Uff, det var ingen hyggelig historie. Ingen fortjener å bli mobbet, det er det verste av det verste. Mange er de som har opplevd det.
Unger kan være utrolig fæle mot hverandre....

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP