torsdag 18. juni 2009

En utilgivelig glipp.....


Et budskap om dødsfall i nær familie eller blant venner er det verste man opplever. Jeg tør påstå at når beskjeden om at "mamma" er død kommer, raser verden for de fleste. Man har bare en mamma. Man har bare en pappa også, men denne historien er om mamma.

Mamma er tryggheten i livet. Hun er klippen som alltid er der for deg, uansett hva du har gjort vil alltid mamma være der og støtte deg. Det ligger i hennes natur. Jeg snakker selvfølgelig på generelt grunnlag da "drittsekkmennesker" finnes overalt, også blant mammaer.
Min mamma er ikke sånn. Hun er nesten alltid enig med meg, i hvert fall støtter hun meg når jeg er sint, forbanna, lei meg. Hun gir meg en skulder. Jeg vet hvor jeg skal gå hvis alt annet raser rundt meg. Mamma.

Nyheten om den polske 84-år gamle kvinnen Stanislawa Kustra kan ta pusten fra de fleste. Hun detter ut av sengen om morgenen og ektemannen ringer etter ambulanse. Hun detter ut igjen men ektemannen får lagt henne tilbake i sengen.


En begravelsesagent tar henne da med til likhuset hvor hun etter noen timer tydeligvis "kommer til hektene" igjen. Håper ikke hun husker noe særlig av dette for noe sier meg at det må være det totale mareritt og våkne i en likpose, i et fryserom... Heldigvis oppdager de ansatte på likhuset at det er bevegelse i posen og får hjulpet kvinnen.

Hun ble fraktet til intensivavdelingen og tilstanden hennes betegnes som alvorlig.

Legen som erklærte henne død er midlertidig uten jobb og under etterforskning, hun risikerer 5 års fengsel....




2 kommentarer:

Anne Marit 18. juni 2009 kl. 12:57  

Den historien om den polske kvinnen gir meg gåsehud. Først fordi jeg tenker på det å få vite at en av sine nærmeste er borte, og så fordi jeg tenker på hvordan det må føles for denne kvinnen å våkne opp. Det er sikkert ikke lett for legen heller. Jeg vet nemlig ikke om jeg klager å legge skylden på ham.. Heldigvis gikk det nå bra for det polske ekteparet! Selv mistet jeg moren min da jeg var kun ett år gammel, men det mor-datter forholdet du beskriver kjenner jeg likevel veldig godt igjen. Jeg er så heldig som har et akkurat slikt forhold til faren min. Han stiller alltid opp for meg og jeg er veldig glad i han!

Kristin 18. juni 2009 kl. 14:21  

Dette er nok ikke lett for noen, men å stille dødsdiagnose feil er alvorlige saker. Men, uansett helt tragisk for de alle. Legen gjorde jo ikke feil med vilje....

Trist å høre at du mistet moren din så tidlig, men godt å høre at du har et så godt forhold til faren din :)

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP