tirsdag 9. juni 2009

Bilbøllene herjer på norske veier?

Hvordan oppfører du deg i trafikken?

Er du den rolige, sindige som alltid slipper inn biler i krabbefelt, stopper på oransje lys, smiler til den som sitter i bilen ved siden av når det er kø?

Er du den aggressive som aldri slipper inn biler i krabbefelt, alltid rekker over lyskrysset før det blir "helt rødt", og viser fingeren til den som sitter i bilen ved siden av når det er kø? Eventuelt viser fingeren til alle dustekjørerne som aldri skulle hatt lappen?


Jeg kjører relativt mye bil. Vil nok karakterisere meg selv som rolig og sindig selv om jeg fra tid til annen smetter over på oransje lys. Vise fingeren gjør jeg ikke. Noe som derimot kan irritere meg er dustekjørerne som tar farlige forbikjøringer og setter andres liv i fare. Når det skjer forbikjøringer i oppoverbakker eller rett før en sving kjenner jeg hjertet slå fortere. Tenker "dust"!


Noen tenker mer¨"dust" enn andre og viser fingeren litt for fort, enkelte som fikk fingeren vist til seg tenker kanskje og mer "dust" enn gjennomsnittet, henter så sin slegge og slår løs på bilen til mannen med fingeren. Det skjedde på ring 3 på Ryen i går og er ikke et enestående tilfelle, om enn noe sjeldent.


I følge Trygg Trafikk er det 5 former for bilbølling.

  • tilrop
  • fakter / håndbevegelser
  • trusler
  • vold mot trafikant
  • vold mot kjøretøy
Trygg Trafikk tegner og et bilde av at den som er voldelig i trafikken ofte er voldelig utenfor trafikken. Så mange som 71 prosent av de som var blitt dømt for trafikkvold hadde allerede en dom for vold i andre sammenhenger, dette i følge en dansk undersøkelse om aggressiv bilkjøring.


Så, viser noen deg fingeren er det kanskje greit å sende et smil istedenfor å hente slegga, hvis du har en slegge i bilen da...?

2 kommentarer:

Andreas i Oslo,  10. juni 2009 kl. 14:46  

Jeg skjønner ikke hva som er så galt med å kjøre forbi hverken før svinger, eller i oppoverbakke.

Det er helt klart at du kjører en bil som ikke orker å kjøre forbi i oppoverbakke, men det finnes oss som liker å ha nok hester under panseret til å greie dette.

Når det gjelder det å kjøre forbi i en sving, så må jeg si meg delvis enig. Men du må tenke på at den som kjører forbi kanskje har mer oversikt over veien der enn deg, de har kjørt der før, og faktisk er klar over hvor lang tid de trenger for å kjøre forbi med bilen sin.

Jeg for min del har en bil med helt grei aksellerasjon, og bruker absolutt ikke lang tid på å kjøre forbi om det mås til.

Det verste jeg vet i trafikken er:
Folk som ikke kan plassere seg etter hvor de skal. Veldig få bilister vet åssen de skal plassere seg i en rundkjøring/kryss. De presser seg så langt til venstre de kan, og svinger til høyre. Eller omvendt.

Folk som absolutt SKAL ligge 10km/t under fartsgrensa er også utrolig irriterende. Det ER enhver fører sin plikt å vite om speedometeret viser feil eller ikke.

Kombinert med forrige punkt har man også de som absolutt skal ligge i venstre felt for å cruise. Dette kan man gjøre i høyre felt, man er et hinder for trafikken om man gjør dette i venstre felt, og man er faktisk pliktig til å flytte seg. Det er ikke den enkelte bilist sin jobb å passe på andre bilister sine hastigheter.

Kristin 11. juni 2009 kl. 08:19  

Takk for kommentaren.
Jeg har en helt grei bil som fint klarer forbikjøringer, men holder allikevel fast ved at dette ikke er spesielt smart i oppoverbakker og før en sving. Det er ikke alltid lett å se hva som kommer over bakketoppen, jeg har sett mange nesten-ulykker, også på steder hvor jeg er godt kjent.

Men det kan jo selvfølgelig være at du er mye bedre til å kjøre bil enn oss andre :) ?

Ellers er jeg enig med deg i irritasjonen over de som kjører i 10 km under fartsgrensa...

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP