tirsdag 26. mai 2009

Jeg tenkte jeg ikke gidder å betale jeg...


Jeg er ikke lenger noen ivrig tog, buss eller T-bane`kjører. Trenger ikke det når jeg har bil. Er helt avhengig av bilen ut i "huttiheita" hvor jeg bor, jeg har og en jobb som gjør meg fullstendig avhengig av bilen.


Kjørte opp først når jeg var 24 år. Strøyk med glans på oppkjøringen hele 2 ganger, ikke spør....gravid og nervøs.

Gang 3 var jeg blitt høygravid og sensoren var nervøs. Jeg var og nervøs. Han - sensoren - så på magen min og lurte på om jeg hadde "lenge igjen"? "Njaej, ikke veldig, skulle nok vært født nå", svarte jeg kjekt. Svetten sto i panna på sensor der vi kjørte avgårde til en avsidesliggende gård, opp en grusvei, inn i et boligfelt og tilbake til trafikkstasjonen.
Jeg sto!

Tidligere bodde jeg i Oslo. T-banen ble brukt daglig, jeg vet hva det vil si å være avhengig av kollektivtransport. Ofte skal du rekke noe, en tannlegetime, skole, jobb, hva som helst og du er avhengig av at det som frakter deg er i rute.

Det er ikke alltid kollektivtransporten er i rute "har jeg hørt".

Toget på vei fra Oslo i retning Halden var på ingen måte i rute i dag morges. Ombordpersonalet fant nemlig ut at de skulle holde igjen hele toget pga en familie som ikke ville kjøpe billetter. En familie altså, jeg antar at det er snakk om en far, en mor og et barn, kun gjetting selvfølgelig, må bare si: Stakkars barnet!

Tenk så grusomt pinlig å være vitne til at far eller mor nekter å kjøpe billett på toget, og toget blir stoppet. Ikke nok med det, politiet blir også tilkalt.

Tror jeg hadde omkommet av flauhet.


At ombordpersonale ikke bare kasta ut de som ikke betalte er mer enn jeg kan fatte.
De fikk nok mange fornøyde togpassasjerer denne morgenen også...god reklame!

15 kommentarer:

David 26. mai 2009 kl. 17:14  

Årsaken til at familien ikke ble kastet av kan være at de nektet å etterkomme ombordpersonalets pålegg om å forlate togbet? Det er bare politiet som har lov å fysisk fjerne folk. Ombordpersonalet har nok forlangt at familien skulle gå av. Det eneste som virker da er rett og slett vente til politiet kommer og tar affære.

Kristin 26. mai 2009 kl. 17:47  

Ja, det har du selvfølgelig helt rett i...

Anonym,  26. mai 2009 kl. 18:07  

Ombordpersonalet ? wtf ? verste om-vent ordet jeg har hørt. Det er da konduktør eller billettør eller om en vil "verten"! Hva med å vri på noen til, for moro skyld "personalkiosken Tor gikk i dag morges ut av bua å ga bort gratis brødpølser til en liggerute"
Ps. Stakkars unge, de foreldra trenger en plass i psykiatri køen, dem trenger hjelp til å finne ut om dem er verdige til å oppdra en pode.
Skaff dere hjelp Hilsen Rune IV

Kristin 26. mai 2009 kl. 18:16  

Enig i at "ombordpersonalet" er et uvant ord, også for meg, men på NSB, Togservice, Rutetabell etc. er dette en vanlig benevnelse for de som jobber inne på toget. De som jobber "på perrongen/stasjonen" kalles stasjonspersonalet...
:)

Anonym,  26. mai 2009 kl. 18:30  

Ombordpersonale er en samleterm som også omfatter den som er ombordansvarlig. Helt vanlige sammensatte norske ord som faktisk overholder gramatikkens regler om orddeling? Fysjom.

Forresten: "Omvendt".

Anonym,  26. mai 2009 kl. 19:05  

Pfffh Dem kan skrive det i så mange rute tabbeler dem vil. Jeg liker det ikke, å det høres forferdelig ut... Hva er galt med tog personalet, høre ikke det mye bedre ut ?
Lurer på om dem folka som ikke ville løse billet har forsøkt å skaffe seg hjelp jeg.
Mine beste ønsker Rune IV

Kristin 26. mai 2009 kl. 19:50  

Kanskje vi bare skal si "de som jobber på/ved toget/stasjonen"??
:)

Anonym,  26. mai 2009 kl. 19:54  

Legger meg sjeldent borti skrivefeil til folk - men når en skal kritisere et helt legitimt ord som ble brukt her, se til å feie foran egen dør først!

Anonym,  26. mai 2009 kl. 20:04  

Er det bare jeg som tenker at det sansynligvis dreier seg om flyktninger eller rumenere(Tiggere) som ikke vil/kan betale full pris. Dette ser jeg ofte på buss/trikk/bane her i oslo.

Og når det gjelder NSB --> Hva heter den som kjører et tog?

Anonym,  26. mai 2009 kl. 21:49  

Den som sitter forran og styrer "lokomotivdelen" av toget kalles Lokomotivfører.

Alf P. Steinbach 27. mai 2009 kl. 01:45  

Folk nekter ikke å løse billett, spesielt ikke en familie. Det eneste vi kan si med sikkerhet om denne historien er at journalisten ikke har snakket med familien, som er gjengs for norske journalister, de fleste er inkompetente fjols som ikke engang kan stave, og som er gjengs for norske avislesere, de reagerer ikke på noe slikt. Mest sannsynlig har familien nektet for at de *ikke* manglet gyldig billett. Det har skjedd meg på T-banen: kontrollør nr. 1 mente at stempelet var for svakt, så her måtte det stemples ekstra, til tross for at jeg nektet og tynt ba om at hun måtte la være, og kontrollør nr. 2 (på senere stopp) ila meg bot. Slikt skjer. Og når kun den ene sidens historie kommer fram er det godt stoff i avisen, siden de fleste lesere i Norge overhodet ikke tenker over om noe gir mening eller ikke, eller om begge parter har fått uttale seg, eller i det hele tatt: folk er idioter, og norske media er ekstremt upålitelige og løgnaktige.

Photo-Me-Life 27. mai 2009 kl. 08:56  

Oh my god, tenk det, en familie som nekter betale? Dem måtte jo vært rusa på noe!!! Noe så flaut....

Artig å komme over bloggen din, tusen takk for kommentaren:)

Kristin 27. mai 2009 kl. 10:20  

Takk det samme :)
Og ja, veldig (!!) flaut....grøss!

Anonym,  27. mai 2009 kl. 13:25  

Hei,

La oss prøve å se om det er mulig å håndtere et så enkelt problem, kanskje på en kreativ og ansvarlig måte....?

Det at noen ikke er villig å betale for seg, er ulovlig men det kan også være smart av tog personelle å finne ut hva som ligger bak den ulovlige handlingen, det behøver ikke ta lang tid før man har noe som kan lette avgjørelsen.

Vi kan se på hva som de tog personelle kunne gjøre isteden å bortkaste tiden av alle de passasjerene ombord og de som ventet på toget i de 40 min.
La oss si at tog personelle fant ingen grunn til overse den brutale handlingen (ikke betale for seg), og bestemte å kontakte politiet, akkurat som de gjorde, men istedenfor å vente der de kunne avtale med politiet på en av stasjonene videre i linjen, det skal ikke være vanskelig å finne togets ankomst tid til hver stasjon, både for NSB og politiet.
Bakgrunnen av det hele kan man se i mentaliteten av Ola og Kari nordmann, de oppfører seg fortsatt som vikingene i mange år tilbake i tid.
Uansvarlighet, latskap, mangel på kreativitet og ikke minst mangel på de menneskelige relasjonene i jobben de utfører.
Det som er mer trist, er at man ser den samme type handlingen i alle andre deler av samfunnet. Livet behøver ikke være firekant.

Mitt råd: Tenk på verden, større enn din lille egoistiske verden. Det er nok en god start…

Anonym,  27. mai 2009 kl. 15:18  

Til "Anonym, 26. mai 2009 18:07":
Eksemplene dine passer ikke her, for "ombordpersonalet" gir mening, men det gjør ikke de orda dine i de setningene som du har brukt dem i.

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP