mandag 23. februar 2009

Og så kom kula...

Jeg har sagt det i lang tid.

Mens andre rundt oss har snørra og hosta, spydd og bæsja, har jeg sagt det, igjen og igjen: "Bank i bordet", "bank i stallveggen", "kryss i taket", vi har holdt oss friske hittil i år, alle sammen. Med lettelse har jeg sagt det. Er ikke moro når sykdommen kommer, særlig ikke når alle er syke samtidig, særlig ikke når man får alle sykdommene samtidig....særlig ikke da....


På lørdag sa jeg ikke det lenger. Tung i kroppen, med verkende ben og blasse øyne sto jeg opp. Ekkel følelse mellom nesa og halsen, øm. Kom meg noenlunde gjennom lørdagen men på søndag var det stopp. Kroppen sa blankt nei! Orket ikke ligge i senga lenger enn til 11:00, da verka ryggen. Fikk karret meg ut av senga og hivd en strikk på topplokket, tok på kosedressen, ut for å trekke litt frisk luft, der var det stopp. Måtte ha meg et bad for å få varmen. Etter badet var jeg utslitt så da sovnet jeg på sofaen, i flere timer. Da jeg våkna måtte jeg bade igjen, iskald, resten av kvelden var jeg slakt på sofaen. For en helg!

I dag dro jeg på jobb. Satt som en "snart-slakta-gris" ved pulten og prøvde å finne på noe fornuftig å gjøre. Kroppen ville ingenting......hadde ingenting der å gjøre, vet det, men hjemme hadde jeg sovnet, og jobben min slår seg ikke av selv om jeg er syk, telefonen ringer uansett......da kunne jeg like gjerne dra inn på HK, kanskje jeg til og med har fått smittet noen, kjempesmart.....!

Nå er stallen unnagjort for i dag, jeg satt som en "snart-slakta-gris" på halvveggen i stallen og gjorde nesten ingenting. Samboeren min ble sendt ut på oppdrag så han kommer ikke hjem før i kveld, ellers hadde selvfølgelig han dratt i stallen i dag....dengang ei......

Datter`n sitter ved siden av meg og spiser kveldsmat. Hun hoster. Vondt i halsen, har snart spist opp en halv eske Curamed.....fortsatt øm. Ja, ja, så kom kula til oss også, ingen vei utenom. Foreløpig ingen feber på hun som spiser kveldsmat, vi kan jo håpe den ikke kommer. "Bank i bordet", osv....

På forhånd kunne jeg kanskje ha gjort litt mer for å slippe unna, men jeg tror nå at forkjølelsen kommer "okke som" hva man gjør på forhånd. Smitten ligger i lufta, og det hostet og nyses overalt, det skal godt gjøres å ikke få "noe" i løpet av en vinter....

Men, 10 tips som kan være verdt å ta med seg når forkjølelsen først har meldt sin ankomst kan leses her. Jeg setter spesielt god pris på tips nr 10.....

2 kommentarer:

Anonym,  13. september 2009 kl. 00:44  

Jeg er plaget av agorafobi,hva synes du om dette

Kristin 14. september 2009 kl. 08:59  

Sosial angst må være en av de værste fobiene jeg kan tenke meg, fordi det begrenser alt. Andre fobier kan man kanskje til en viss grad styre unna, som fly, edderkopper etc, men sosial angst skaper en forferdelig situasjon for den som er rammet, og begrenser deg i alt.
Jeg synes synd på deg som er rammet av dette og håper du tar grep for å få hjelp.
Lykke til!

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP