tirsdag 17. februar 2009

Hallo! Er det noen som kan høre meg?

Jeg er redd. Livredd. Tårene renner nedover kinnene mine, jeg banker. Tørker vekk snørr med den hvite genseren, hvorfor er det ingen som hører meg? Tårene renner, jeg er redd for å ikke komme ut. Jeg er 10 eller 11 år, på et senter, et stort senter, men husker ikke hvor. Det er stort. Det er heis.

Når noen sa "ikke gjør....", så måtte jeg gjøre. Det kunne være hva som helst. Kokeplater blant annet, utallige ganger måtte jeg prøve om de fortsatt var varme. Ser på plata. Ser på mamma. "Ikke ta på den, da brenner du deg", sier hun. Jeg ser på plata. Tar på den. Vondt. Måtte bare sjekke det ut selv.

På ferie. En diger stein`sak står på gresset. Det er et hull i den. Passer akkurat til lillefingeren min. "Ikke rør den, det er farlig"! Jeg ser på den. Lurer på hvorfor den er farlig. Passer akkurat til lillefingeren. Stikker inn fingeren. Gjør ikke vondt. Hvorfor sa de at den var farlig? Snurrer på hjulet. Vondt. Neglen er borte. Måtte bare sjekke det ut selv.

Jeg er redd. Livredd. Lite rom, ingen vinduer. Jeg banker. De sa at jeg skulle holde meg i nærheten. Ikke gå til heisen. Måtte bare sjekke det ut selv. Er i heisen og den står helt stille. Ingen dører som åpner seg. Tårene triller i strie strømmer og jeg hikster. Livredd.

Det er ikke mange minuttene, dørene åpner seg og jeg kommer ut. Fortsatt redd. En veldig skummel opplevelse som har gjort at jeg selv den dag i dag ikke er spesielt glad i heiser. Jeg tar heis, alltid hvis mulig, men jeg liker det ikke. Særlig ikke hvis det ikke er vinduer i den. Bare betongvegger. Ekkelt. Men jeg tar heis, vet jo at det som regel går bra.
Vi har alle noen fobier og dette er en av mine, som kanskje ikke kan kalles en fobi hvis jeg faktisk klarer å gjennomføre "oppdraget"?

Vepser er en annen. Disse ekle, sorte og gule skapningene som kun er tilstede for å forsure livet mitt sommerstid. Fullstendig panikk. Jeg fikk brist i albuen en gang på grunn av veps. Møkkaveps. Plutselig hang den i lufta, rett foran øynene mine, det sto Kristin i panna på den. Stikke Kristin. Stikke Kristin nå. Jeg løper bakover fortere enn jeg trodde var mulig, snubler i steinbedet og treffer steinhellene med albuen. Vondt. Må til legevakta, får beskjed om å holde albuen i ro i en uke. Rett før dåpen. Møkkaveps.

Heisskrekken igjen. Et eldre ektepar ble sittende fast i 8 timer i heisen. 8 timer!! Det er lenge i en liten heis. Hva gjør du når du må tisse? Du må jo tisse i løpet av 8 timer? Det står ingenting om dette i artikkelen, men de tar det hele med fatning. Sånt skjer. Men vil ikke å fortsette å bo et sted med en heis som virker når den selv vil. Det skjønner jeg veldig godt.

0 kommentarer:

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP