tirsdag 31. mars 2009

Den misunneliges hus blomstrer ikke...


Overskriften er et finsk sitat og passer fint til resten av dette blogginnlegget.


Det er rart hvordan man forandrer seg gjennom livet, forandrer meninger og væremåte. Noen forandringer er positive, andre er negative.

Etter at jeg fikk barn forandret jeg perspektiv på mye. Naturlig nok ble det slutt på "fest hver helg", og ordene "glad i" fikk en helt ny dimensjon. Slike forandringer hører med og er naturlige forandringer pga endringer i livet.


Jeg kjenner flere ungdommer og noen voksne som "fester og flyr" i helgene. Jeg husker godt periodene fra min egen ungdom, og som ung voksen. Det føles ikke lenge siden, men det var før barn. Det var en morsom tid. En slitsom tid. Nå tar jeg meg et par "rotpløyter" i løpet av året. Fortsatt moro!


Jeg kjenner folk som boltrer seg i luksus. Det er fine biler, tøffe båter og flotte hus. De har penger og mulighet til å bruke de slik de ønsker. Jeg er ikke misunnelig. Dette er ofte personer som har jobbet hardt for å nå målene sine, i dag nyter de det gode liv.


Jeg kjenner folk som har dårlig råd. De har knapt penger til regninger og sliter med å få endene til å møtes. Jeg synes ikke synd på dem men jeg håper situasjonen vil endre seg for dem. For dem som ønsker endring, det er også dem som er fornøyd med situasjonen slik den er og savner lite.


Jeg kjenner folk som er misunnelige på alt og alle. De snakker nedsettende om folk sin bruk av tid, bruk av penger, de kaller dem "karrieremennesker" med nedlatende tonefall. Alle andre enn de selv er egoister.

Enkelte har glemt at de selv har hatt en ungdomstid. De ser ned på ungdom eller andre som tar seg ett glass for mye i godt selskap. De ser ned på andres bruk av penger. De ser ned på andres bruk av tid. De har selv ravet fulle på fest, de har selv brukt penger, de disponerer selv sin egen tid. De hakker. De gnager. De har dobbeltmoral.

De lever i sin egen boble og lever sitt eget perfekte liv mens de ser på andre med nedlatende blikk.


Hva er det med folk? Hvorfor ikke respektere at vi alle er forskjellige og være glade på vegne av de som lykkes? Lykkes med sine mål?


Folk som føler evner og har tro på seg selv, er ikke misunnelige.

0 kommentarer:

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP