onsdag 25. mars 2009

1,2,3........12,13,.........34,35,36

Refleksjoner over livet og årene som er gått, hva husker man egentlig fra de ulike tidspunktene i livet?

Hva var viktig når man var 5, når man var 13, når man var 30? Jeg har prøvd å sette alle årene foran meg, bare for å se hva jeg husker, og om jeg i det hele tatt husker noe? Har ikke gått i dybden, kun skrevet ned det første som "slår meg" når jeg tenker på en gitt alder.....noe virker på ingen måte viktig, men er tydelig det jeg husker best fra akkurat den tiden.

Litt morsomt, kanskje du også skal prøve?

  1. Husker selvfølgelig ingenting. Antar at jeg som liten rottebaby (ble født 5 uker for tidlig) skrek, spiste, gulpet og gjorde i bleia...

  2. Ikke no`

  3. Ikke no`

  4. Ikke no`

  5. Mamma og pappa var fortsatt gift. Jeg husker jeg bæsjet i badekaret, jeg ser gule, røde, grønne og blå plastikkopper som mamma og pappa løper fra badet til do med, de fanger bæsj i badekaret. Jeg ler. De skilles dette året. Husker ikke noe av det...

  6. Begynner i barnehage. Jeg får kikhoste. Husker vi må stoppe på vei til barnehagen, opp bakken, sånn at jeg får hostet opp slimet. Husker at jeg er liksom`kjæreste med Roar i barnehagen. Vi "nusser" i lekehuset bak melke-plastkassene. Vi tar på oss barnehagetantene sine regnfrakker og steller oss over vannsprederen.

  7. Fortsatt i barnehagen. Må drikke tran etter at vi har spist brødskiver. Står på rekke. Jeg svelger det ikke, har det i munnen til sistemann har drukket skjea si. Går på do og spytter ut. Er kvalm. Mamma skriver lapp til barnehagen at jeg skal slippe tran. Anne i nabo`blokka vasker håret mitt i doen i barnehagen. Begynner i 1. klasse. Kommer først ikke i klassen til min beste venninne Inger`n, men dette blir ordnet. Vi får begynne i samme klasse. Mamma har glemt kamera for å ta bilde av meg ved pulten, så moren til Atle - naboen min som jeg leste Donald-blader med på verandaen - tar bilde av meg.

  8. Flytter til Blystadlia mens jeg fortsatt går i 1. klasse. Det ripper vi ikke opp i her. Tok buss til skolen på Tveita, husker det var skummelt å ta buss alene.

  9. Flytter tilbake til Tveita. De som har leid leiligheten vår har tegnet på veggene med tusj. Jeg prøver meg i koret og slutter. Jeg prøver meg på turn - Bjart eller noe sånt - og slutter. Bestemor på Etterstad er hjemme hos oss flere dager i uka og lager middag. Hun er der når jeg kommer fra skolen. Hun lukter kamferdrops og lager fiskeboller i hvit saus. Det er godt.

  10. Jeg er fortsatt mye sammen med Inger`n, vi krangler, vi ler, vi er bestevenner. Hun liker hester, jeg synes de er skumle men er med på noen ridetimer på Tveita stallen. Står ved gjerdet til de oppsalede hestene og venter på tur til å ri. Bare om å gjøre å ikke få Olaf, han med tunga som henger ned på ene sida, han ruller......mens man sitter på, må være flink til å hoppe av fort.....

  11. Begynner å spille i korps. Spiller først tenor. Deretter blir det trombone. Spiller fotball også. På lille-piker egentlig, men det hender at Heidi og jeg får være med å spille kamp for små-piker også. Vi tror det er fordi vi er flinke. Vi er flinke. Fotball er gøy. Bestemor på Etterstad er fortsatt hjemme hos oss og lager middag. Mamma kommer sent hjem fra jobb, bestemor hjelper henne med å passe på meg. Bestefar på Etterstad dør dette året. Det er veldig trist. Husker bruddstykker.

  12. Korps og fotball. Det hender jeg løper for idrettslaget også, på BUL stafetten. Korte distanser, for jeg er rask. Jeg går i 6. klasse nå. Vi har revy. Vi mimer etter sanger i aulaen på skolen. Vi har maskin som lager røyk. Jeg har kort, rosa jakke og cowboy-hatt, jeg mimer etter "Heart of stone". Hvem som sang den husker jeg ikke.

  13. På 13 årsdagen min får jeg en stor eske av jentene i klassen. De har shoppet på kondomeriet. Jeg er kjempeflau. Vi skal på kino alene i byen. Vi har med kamera og føler oss veldig store. Det er spennende, husker t-baneturen alene, husker ikke hvilken film vi så. Vi har revy dette året også. Husker "La det swinge".

  14. Første året på ungdomskolen og klasse A og B er slått sammen. Jeg gikk først i A. Den Aller beste. B-klassen var Bedre og Best. Dette året har vi revy sammen. Jeg husker "Karius og Baktus". Jeg sto på en stige med et hvitt laken, det var hjørnetanna. Jeg har stor orange-farget parykk, Inger`n har svart parykk. Vi har svart lakk på tenna. Vi er tøffere enn toget. Jeg begynner å være mye sammen med Øydis og Kristina. Vi er på klubben. Bor nesten der. Lager band, jeg spiller synth. Øydis synger. Helene synger. Rikard spiller trommer. Jan Harald spiller kornett. Roffa spiller bass. Dag Rune prøver å lære oss å spille. All tid er på klubben. Vi pusser opp t-banen. Vi maler tulipaner. Jeg er på språkreise i Hastings, Inger`n og jeg drar sammen. 3 flotte uker, og jeg ble kjent med Anita. Vi kalte hverandre for "twinsen" fordi vi var like av utseende. Ei kjempejente jeg var veldig glad i. Var mye sammen. Skrev lange brev.

  15. Bestemor på Etterstad dør. Det er det tristeste som kunne skje og jeg bare gråter. Tror aldri jeg kommer over det. Mamma er blitt syk. Jeg er mye på klubben, nesten alltid. Vi er veldig profilert i media, særlig Akers Avis i forbindelse med arbeidet for de eldre. Vi kjører ut oppvarmet middag fra Stabburet til eldre som ikke kommer seg ut selv. Vi lager avisa Genero, Øydis, Ellen, Helene og jeg. Vi intervjuer Albert Nordengen på Stortinget. Vi selger avisa på senteret. Jeg møter Elias på bøssebærerfest. Min første store kjærlighet.

  16. Første år på videregående. Jeg er aldri tilstede. Er lei skole, lei det meste. Vil heller sitte på "Epa" med Øydis og drikke kaffe. Vi gjør det mye. Stryker i alt unntatt form & farge. Tror ikke læreren visste hvem jeg var. Jeg blir kjent med Irene. Vi er mye sammen. Nyttårsaften før jeg ble 16 møtte jeg Nils Christian. Fetter`n til Røttis. Vi blir sammen, han er i militæret, er sammen i 7 måneder. Mange lange brev blir skrevet, for det meste på skolen. Etter 7 måneder sa det slutt for meg, det ble for mye "alvor". Jeg ble redd for å miste friheten.

  17. Drar til Bakketun folkehøgskole. Et fantastisk år hvor jeg ble kjent med ufattelig mange herlige mennesker. Jeg kunne ha nevnt i fleng, men i fare for å glemme noen navn lar jeg ingen navn nevnes! Her ble mammas sykdom glemt for en periode og jeg har det så bra som jeg ikke har hatt det på lenge!

  18. Går Kokk-og stuert skole. Et år preget av fest og moro. En morsom klasse, og Bjørn lurte meg til å se i "miksmaster-bollen" når han "miksmastra" pære. Jeg ble full av pære. Var mye sammen med Trude. Hele klassen var mye sammen. Svømte på Tøyen-badet hver gang det var "kjøkken". Da slutta vi tidlig.

  19. Begynner på Wang. På tide å ta artium og slutte å rote. Blir kjent med Mette. Hun har alltid billetter til danskebåten, så det blir noen turer dette året. Vi trener på Spektrum flere dager i uka. Blir kjent med Per Aksel. Han er innom Fredville for å tisse. Jeg er med Inger`n som møtte Bård helga før. De er opptatt med hverandre. Jeg ser på Per Aksel, etter do-besøket kommer han bort for å prate. Kjærlighet ved første blikk.

  20. Var dyrt å gå på Wang, så fortsetter med 2. klasse på Ulsrud vgs. Blir kjent med Karina. Er med i Ulsrud-revyen, er "puppe-dame". Jobber deltid på Narvesen kiosken på Oppsal, det gjør Karina også. Når sommeren kommer flytter jeg inn hos Per Aksel. Vi henter vann hos foreldrene hans siden vi ikke har innlagt vann selv, vi har utedo.

  21. Jeg går i 3. klasse på Ulsrud. Er russ. Vi har russebussen i Nittedal. Karina og jeg er innkjøpere i russestyret og kjøper russedresser til Per Aksel og Stig også. Vi pusser opp. Spar opp 2. etage, full av jord. Per Aksel har vondt i ryggen. Mamma får kattepusen Sussen etter at "den lille svarte" har fått 5 unger. Vi beholder to, Gråtass og Brutus.

  22. Jobber i Hakon gruppens faktura-avdeling. Blir kjent med Hege, Kjersti, Hege.....

  23. Blir gravid. Nytt og spennende. Jeg er overbevist om at jeg har ei jente i magen, at hun har lyst hår. Alle sier jeg har gutte-mage. Går som en pingvin.

  24. Elise blir født!

  25. Hjemmeværende med Elise. Begynner etter hvert å jobbe igjen, men starter i lønningsavdelingen i Hakon.

  26. Per Aksel blir 30 år. Vi feirer i skogen i Nittedal. Vi flytter til Auli. Hele gata er full av unger som ønsker oss velkommen. Oppussing.

  27. Begynner i sikkerhetsavdelingen til Hakon. Slutter. Begynner hos Hünnebeck.

  28. Flytter til Sørum. Endelig enebolig. Oppussing. Elise er med på all-idrett og er hos dagmamma på feltet.

  29. Oppussing. Elise har lenge snakket om hest og ønsker å begynne å ri. Hun er egentlig for ung men får lov å begynne hos Marit på Berg gård.

  30. Ekkel følelse å bli 30 år. Følte meg plutselig gammel.

  31. Prosjekt oppussing.

  32. Prosjekt oppussing.

  33. Prosjekt oppussing.

  34. Rideskolen legges ned og hestene selges. Vi kjøper Zorro. All tid tilbringes på stallen. Plutselig får jeg en følelse av å ha et nettverk i Sørum. Det er godt. Elise storkoser seg. Dette er livet.

  35. Slutter i Hünnebeck, starter i Haucon. Er på stallen. Kommer meg på facebook. Finner ut at alle jeg kjenner eller kjente er der.

  36. Er på stallen....

0 kommentarer:

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP