søndag 5. juli 2009

Noe vesentlig som mangler?


På russekortet mitt sto det at "jeg er like forvirra som en fjert i en kurvstol". Ofte har man noe som kjennetegner seg selv på dette berømte kortet, noe morsomt, noe som andre kjenner deg igjen i. Ja, så var vel dette meg. Litt distre, litt forvirra, akkurat som en fjert i en kurvstol.


Litt for mye morgenfugl i dag på en søndag morgen våkner jeg kl 06.30, prøver å sovne igjen men har ikke en sjanse, for varmt så jeg står opp. En kaffe, en røyk, og nyheter på nett. Det slår mot meg som så mange ganger før, "gutt gjenglemt på hotell i Geiranger". Så forvirra går det bare ikke ann å være.


Man glemmer ikke barna sine. I følge nyhetene er dette "ganske normalt, og langt fra uvanlig". Det er historier om gjenglemte barn på flyplasser, på hoteller, om barnehager på tur, og selvfølgelig den tragiske historien om faren som glemte ettåringen i bilen. Skulle ha levert i barnehagen om morgenen, død av heteslag i bilen om ettermiddagen. Det er ikke lov, og ikke mulig, skulle jeg tro...




Kan det virkelig det? Jeg kan driste meg til å forstå - ikke unnskylde - at en barnehage på tur med "en haug" med barn kan glemme et barn på togstasjonen i alt kaos som skjer der. Men, at foreldre kan glemme barnet sitt, enten på hotellet eller på flyplassen, det kan jeg ikke forstå.


Lett for meg å si som aldri har glemt igjen jenta mi noe som helst sted. Og jeg kan virkelig være forvirra. Ikke så forvirra.

7 kommentarer:

Anonym,  5. juli 2009 kl. 08:54  

Helt enig!!!
Man glemmer rett og slett ikke barna sine, hverken på flyplass eller hoteller!
Dette er vanlige foreldre. sies det. Javel, da er det vel ikke noe å utsette på dem mht. vanlig A4-mennekser da.Men å glemme barna sine, nei det går bare ikke an.........

lisbet wallander 5. juli 2009 kl. 09:10  

mmmm...helt enig fra en alltid like forvirret vimsete mamma som ALDRI har glemt barna noen steder..Hva er det med tiden vi lever i som gjør at det fra professjonelt hold på et vis blir legalt å glemme barn?? Ingen vil, men det skjer, hvorfor?? Lever vi i en "fastfoodtid" på det psykiske plan???

Anonym,  5. juli 2009 kl. 13:38  

Det var jo tre biler i følget da, naturligvis kan det ikke -unnskyldes-, men det kan forklares. Om ungene bytter mellom å sitte i forskjellige biler er det nok ikke så rart at sikt kan skje. :)

Anonym,  5. juli 2009 kl. 15:11  

Jeg har aldri glemt mine barna noen sted. Men er enig i at sånt kan skje når det skjer mye på en gang. Synes det er litt rask dømming av personer og deres omsorgs evne. Det er vel typisk norsk og tro på den ufeilbarlige foreldre. Alt ut over det må skjekkes igjennom barnevernet som er enda mer ufeilbarlig.

Kjartan Andersen 5. juli 2009 kl. 15:17  

Bør nevnes at moren ikke var med på turen. Og distre fedre er nok mer troende til å glemme slikt om de er vant til at mor husker dette hver gang...
Antar pappa fikk rimelig klar tilbakemelding den kvelden....

Anonym,  5. juli 2009 kl. 16:17  

"Jeg har aldri glemt mine barna noen sted. Men er enig i at sånt kan skje når det skjer mye på en gang. Synes det er litt rask dømming av personer og deres omsorgs evne. Det er vel typisk norsk og tro på den ufeilbarlige foreldre. Alt ut over det må skjekkes igjennom barnevernet som er enda mer ufeilbarlig."

helt enig der........at det kan aldri skje med dere..

Anonym,  7. juli 2009 kl. 08:42  

Hva er verst: Adskillelse på 2 timer eller adskillese barn og foreldre i årevis uten mulighet til samvær?

Selvfølgelig skal ikke slikt skje men husk det er menneskelig å feile! De eneste "ufeilbarlige" må være det norske barnevern, men spørsmålet blir da: er de menneskelige?

www.hra-n.no

Jeg har plassert min blogg i Lørenfalletnorske bloggkart!

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP